Przetarg został ogłoszony 3 stycznia 2025 roku i obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury kolejowej. Modernizacja obejmie 100 km torów, 8 stacji i 10 przystanków, a cała linia zostanie wyposażona w drugi tor oraz nowoczesne systemy sterowania ruchem. W Białymstoku powstanie Lokalne Centrum Sterowania. Dzięki 20 nowym wiaduktom drogowym, 12 kolejowym oraz przejściom pod torami, przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zostaną wyeliminowane, co poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Podróżni skorzystają z wygodnych, nowoczesnych peronów dostosowanych do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Powstaną dwa nowe przystanki: Dziękonie i Ciemnoszyje, a inne zmienią lokalizację, aby lepiej odpowiadać potrzebom mieszkańców.
Modernizacja umożliwi przewóz towarów z prędkością do 120 km/h i długością składów do 750 m, co pozytywnie wpłynie na rozwój logistyki w regionie.
Przetarg obejmuje wyłącznie wykonawców z Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz krajów WTO, co ma zapewnić bezpieczeństwo realizacji inwestycji. Prace budowlane zaplanowano na lata 2025–2029. Po ich zakończeniu linia kolejowa Białystok–Ełk stanie się kluczowym elementem transportu regionalnego i międzynarodowego w ramach Rail Baltica.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Więcej informacji na stronie text
Komentarze
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.