Doprecyzowanie informacji w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 38

**W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi modernizacji linii kolejowej nr 38 (Korsze-Giżycko-Ełk) przekazujemy kompleksowe wyjaśnienia, które uwzględniają dotychczasowe interpretacje wydane w tej kwestii. **

W czerwcu 2025 roku zgodnie z zapowiedzią zarządcy infrastruktury tj. PKP PLK planowane jest oddanie jedynie części linii kolejowej nr 38, obejmujące odcinek Giżycko-Ełk. Całkowite zakończenie prac związanych z elektryfikacją i modernizacją linii kolejowej nr 38 pomiędzy Ełkiem i Korszami planowane jest na 7 marca 2026 roku.

Po tym terminie powinny nastąpić odbiory m.in. Urzędu Transportu Kolejowego, dzięki którym sieć energetyczna uzyska certyfikację (może to potrwać nawet pół roku). Do tego czasu, na odcinkach stopniowo oddawanych do użytkowania przez PKP PLK, tj. Giżycko-Ełk oraz według planu od grudnia 2025 Giżycko-Korsze, co najmniej do połowy roku 2026 będą mogły poruszać się tylko pojazdy spalinowe. Mając na uwadze powyższe ograniczenia infrastrukturalne (w tym brak pełnego zakończenia modernizacji linii nr 38) Organizator (Województwo Warmińsko-Mazurskie) nie złożył wniosków o przydzielenie dostępu do infrastruktury na linii nr 38, odcinek Korsze-Giżycko-Ełk w okresie od czerwca 2025 do końca obowiązującego rocznego rozkładu jazdy. Według ogólnodostępnych dostępnych informacji, nie zrobił tego również żaden inny przewoźnik kolejowy (Organizator), zapewne biorąc pod uwagę ww. czynniki ograniczające funkcjonalność połączenia.

Analiza możliwości uruchomienia od czerwca 2025 roku połączenia z Olsztyna do Ełku z wykorzystaniem ww. ograniczeń na linii nr 38 wskazała, że ewentualne uruchomienie pociągu spalinowego na części trasy (Giżycko-Ełk) byłoby niekorzystne dla pasażerów. Podróżni do czasu oddania do użytkowania odcinka Giżycko-Korsze musieliby, aż trzykrotnie zmieniać środek lokomocji, co szczególnie w przypadku podróży z bagażem jest bardzo uciążliwe. Ponadto, każda dodatkowa przesiadka w danej relacji powoduje spadek atrakcyjności połączenia, a w konsekwencji spadek zainteresowania podróżami koleją i potoków podróżnych.

Biorąc pod uwagę ww. czynniki i brak pełnej funkcjonalności linii 38 w związku z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi dla relacji Olsztyn-Ełk zdecydowano o pozostawieniu połączenia koleją z Olsztyna do Korsz, a od Korsz do Ełku – realizacji podróży komunikacją zastępczą (AKZ). Niemniej jednak stosownie do postępów prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 38 i potencjalnego oddania do użytku odcinka Korsze-Giżycko (bez trakcji elektrycznej), możliwość zastąpienia AKZ z Korsz do Ełku przez pociąg spalinowy będzie analizowana przez Organizatora w ramach przygotowań do nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/2026.

Jednocześnie Samorząd Województwa dostrzega potrzebę zapewnienia odpowiedniej oferty przewozowej z wykorzystaniem zmodernizowanej i w pełni ukończonej linii kolejowej nr 38. Obecnie trwają analizy odnośnie możliwości rozbudowy oferty przewozowej na tej trasie. Potencjalne zwiększenie liczby połączeń kolejowych będzie mogło nastąpić dopiero po zakończeniu w pełni inwestycji na linii nr 38 i uzyskania przez nią pełnej funkcjonalności w zakresie wykorzystania w przewozach taboru elektrycznego na całej linii z Olsztyna do Ełku i dalej Białegostoku.

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO

Komentarze

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.